Matematika
1. óra: Titkosírás,
titkosítás
Nagyszerű lehetőség a kreativitás és a problémamegoldó gondolkodás fejlesztésére, ha a gyerekek csoportban, önállóan vagy párokban készítenek titkos kódokat és üzeneteket vagy matematikai rejtvényeket társaik számára.
Piktogramokkal titkosírás megfejtése. Majd további titkos szövegek megfejtése következik. Differenciálási lehetőség, hogy a számolási feladatoknál két nehézségi szintnek megfelelő feladatokkal is találkoznak, és választhatnak, mely műveleteket oldják meg. Időkitöltőnek és önellenőrzésnek is megfelelő, ha a másik műveletet is kiszámolják.
Egy kicsit ismerkedünk a kettes számrendszerrel, a számítógépek nyelvezetével. A bináris helyiértékes táblázat segítségével önállóan is alkotnak számokat.
Megmutatom, hogy a betűknek is van bináris kódjuk. A projektünk címét fekete és fehér pólóra leképezve kódoltuk. (fekete póló=1, fehér póló=0)
2. óra: Kódolás, tájékozódás
Matematika órán micro:bittel kő-papír-olló játékkal indítjuk a hetet. Kivetítve a táblára közösen végezzük el a programozást. A szerkesztő felületen: bemeneti blokkok közül, ha A micro:bit scrach programozásával létrehozunk kő, papír és olló mintázatot a led-es felületén, majd minden bicro:bitre ezt a parancssort mentjük el és kezdődhet is a játék.
Legó építőkockákkal a felszálló űrhajónak a vírusok ellen tűzfalat kell építenie és lekódolnia. A kódolás és építés helyességét úgy ellenőrizzük, hogy a másik csoporttal is megépíttetjük a lejegyzetelt kódolást, majd az épített falat összehasonlítjuk.
Útvonal tervező
Amíg az osztály egyik fele a legó tűzfal építését és kódolását készíti, addig a másik fele útvonalat tervezett az űrhajó számára.
Mind a két csoport munkáját teszteléssel ellenőriztük.
Szöveges feladatok
Redmenta